Działo będzie potrzebowało parę urządzeń i
konstrukcji peryferyjnych, takich jak:
Postawa jest niezbędną
częścią każdej broni artyleryjskiej.
Dzięki niej można wygodnie i dość celnie
ustawić kąt wertykalny a także obrót
działa. Redukuje ona także efekt odrzutu,
ponieważ na zwykle znaczną masę i
powierzchnię.
Podstawa do
działa pneumatycznego będzie musiała
spełniać dwie podstawowe funkcję
utrzymywać i usztywniać konstrukcję, a
także umożliwiać celne i bezproblemowe
strzelanie. Naturalnie, z braku narzędzi i
materiałów, potrzebnych do budowy,
zastosowane będzie drewno w postaci
surowej (listewki), a także w
"półskompilowanej" (stołki, skrzynki). W
tym przypadku, dowolność konstrukcji jest
niemal nieograniczona. Spędziłem około pół
godziny nad deską kreślarską i kilka minut
w piwnicy, aby wyłonić jeden godny
zainteresowania projekt.
 
- górna listwa, zmienia kąt w
płaszczyźnie horyzontalnej
.
- stołek,
służący do zmiany położenia działa góra -
dół
.
- dolne listwy
podstawy, przystosowane do zamocowania
kół. Zapewniają podporę dla układu
podnoszącego
.
- rozporowe
dźwignie podnoszące
.
- elementy
zawiasowe: ●:
przeguby lub zawiasy,
: tulejka
.
- korbka
.
---------
- linka
Zasada
działania podstawy jest dość prosta.
Podczas okręcania korbką, nawijany jest
sznurek, który pociąga przegub, powodując
się jego cofanie. Na skutek tego, kąt,
którego wierzchołkiem byłby ten właśnie
przegub, zwiększa swoją miarę. Na skutek
tego, końce rozporowych dźwigni oddalają
się od siebie. Ponieważ jeden z nich jest
przymocowany do "przednich" nóg stołka,
powoduje to jego przechylenie. Oczywiście
nie można dopuścić do "przewinięcia linki,
gdyż spowoduje to przeskoczenie dźwigni na
drugą stronę i załamanie się konstrukcji.
Z tego powodu będzie zamontowany jakiś
ogranicznik na lince. Do stołka
domontowana jest listwa z metalową
tulejką. Taka sama tulejka jest
przyśrubowana do blatu stołka, a między
tymi dwoma, przechodzi pręt. Umożliwia to
ruch lewo - prawo. Ostatnia pozioma listwa
u samej góry umożliwia dołączeni łoża
działa. Podstawa wytrzyma około 50 kg.
Model ten jest dość
skomplikowany aby wykonać go na działce z
paru desek, więc postanowiłem zbudować coś
o wiele bardziej prostszego. Zrezygnowałem
z regulacji lewo-prawo z dwóch względów.
Po pierwsze, jeśli działo będzie pod dużym
kątem wertykalnym, część obrotowa może
zjechać, albo zwyczajnie się złamać. Po
drugie, w praktyce i tak ustawia się
postawę w jednym kierunku. Co innego,
gdyby działo miało dużą szybkostrzelność.
A więc regulacja kąta poziomego będzie
realizowana przez obrót całej podstawy za
pomocą rąk (i nóg :)). Oto nieco prostszy
projekt:
 
.
- listwa służąca do zamocowania
stelażu działa
.
- ogranicznik,
zapobiegający ściągnięciu linki za daleko
i złożeniu się konstrukcji
.
- rozporowe dźwignie
podnoszące
.
- zawiasy
.
- korbka
.
- ogranicznik, zapobiegający
ściągnięciu linki za daleko i złożeniu się
konstrukcji
.
---------
- linka
Jednak poza
podstawą, najważniejszym elementem działa
jest kompresor. Musi on spełniać dokładnie
dwa wymagania. Po pierwsze, musi on być
wydajny. Jednostką pomiaru jest ilość bar
litrów na sekundę [ (bar*l)/s ]. Oznacza
to, że im większa ta jednostka, tym lepszy
jest kompresor. Dla kompresora lodówkowego
(sprężarka tłokowa), współczynnik ten
wynosi 0,2. Urządzenie zdolne jest
napełnić 5 litrową gaśnicę do ciśnienia
jednego bara w 50 sekund. Właśnie,
właśnie, taka sprężarka byłaby wręcz
ideałem, tylko jedynym problemem jest to,
że za darmo można ją dostać jedynie z
zepsutej lodówki. A propos: jeśli ktoś
planuje wyrzucić, albo widział gdzieś na
wysypisku taki sprzęt, to niech
pisze!
Innym
rozwiązaniem może być mały kompresor
samochodowy, a raczej kilka takich
urządzeń. Uzyskuje on małą wydajność, ale
całkiem przyzwoite ciśnienie. Dobrym
rozwiązaniem wydawać się może mechaniczna
pompa do powietrza, dowolnego typu.
Najważniejsze jest, aby miała wał, na
którym można zamontować koło pasowe albo
zębate. Wystarczy jedynie jakiś dobry
silnik, np. od pralki i już mamy bardzo
dobrą sprężarkę na wyyysokie ciśnienie.
Taka pompa jest zwykle podłączana do wału
napędowego w samochodach z klimatyzacją.
Oczywiście,
jeśli nie mamy żadnej z tych rzeczy,
pozostaje jedynie użycie samochodowego
kompresora, takiego jak od ciężarówek i
tirów, w kształcie litery T. Jeśli ma się
dużo siły, można uzyskać względnie dobre
ciśnienie w krótkim czasie.
[stan]
[główna]
[założenia]
[projekt]
[części]
[zasada działania]
[peryferia]
[harmonogram]
[przebieg]
[foto]
[kontakt]
|